HTML

Budapest belváros és fura népe

Amivel nehéz megbirkóznom, és összeköthető a flaszteren művelődött proli mentalitással.

Friss topikok

  • Ria 50: Na nekem a felső lakómmal van problémám.Részeges veszekedik állandóan és este jut eszében hogy kal... (2009.11.05. 11:17) Zajos szomszéd dilemma
  • szomorutojas: @Gyikarc: New Yorkban nem voltam, viszont Washington DC, Róma, Milánó, Prága, Barcelona, Isztambul... (2009.08.24. 10:27) Amiből már elegem van
  • GutBesserWasser: Kedves Elegemvan! Nagyon egyetértek, tedd meg, amikor csak tudod. Pontosan azért engedi meg magána... (2009.08.21. 01:00) Verbális nemi erőszak
  • Pénzköltő: @werem: Én tudok különbséget tenni, hogy mikor illik magázódva közeledni, mikor lenne kínos folyta... (2009.08.20. 23:09) Tegezés - muszáj?

Linkblog

Tegezés - muszáj?

2008.07.01. 22:54 Pénzköltő

Valahogy úgy szól mind az írott és régóta használatos illemszabály, hogy felnőtteket nem illik letegezni (legyen 18<? tudom, ez ma már vicc), ha mégis, akkor hölgyeket végképp nem, ha nagyon szeretnénk, akkor a hölgynek kell ezt kezdeményezni.

Én egy harmadik ikszet taposó hölgy vagyok. Ezt nem sokan gondolják így, majd szerkesztek egy statisztikát mondjuk 1 hétre lebontva, naponta hány vadidegennel kerülök párbeszédbe akár egy köszönés erejéig (kliens, boltos, ez-az), és ebből hányan tegeznek (a "heló" is ideszámít, nem vagyunk Angliában), illetve hányan nem. Nyugtalan visszaemlékezéseim szerint nagyjából 80-20 az arány, remélem, kellemes meglepetés jön majd ki a statisztika végén, mondjuk legalább 50-50...

Bemegyek a boltba, köszönök, esetleg hanyagul elhagyom a "kívánok"-ot a jónapot mellől. Szia - jön a válasz. Tudna nekem segíteni, holy találom a ...-t? - kérdezem. Persze, menj csak be a ..., ott találsz. Az üzlet elhagyásáig egy nálam évekkel, néha egy fél emberöltővel fiatalabb lány vagy fiú (!) képes a kereskedő szakmát úgy megcsúfolni, hogy kienged az ajtón percekkel később, amikor én még mindig magázom, és ő még mindig tegez.

Ugyanez szerencsére bankban vagy repülőn még nem fordult elő, akkor biztosan szóvá tenném. De tudom, pl eladónak lenni a legtöbbször kényszer, és az alulfizetettség miatt a tegezésre esküdő, még abban élő, fiatal generációt veszik fel. Mindemellett lehetne benne az állásától függetlenül egy kis tisztelet féle, vagy beleérző képesség, hogy ő hogy érezné magát a helyemben. Vagy egyszerűen egy olyan felettes, akinek ez (is) fontos, mert a vevő a minden.

A kedvencem, amikor a legkritikusabb kategória, a negyvenes-ötvenes férfi sziáz le valahol valahogyan (nem barátilag), és ha kénytelen vagyok vele párbeszédben maradni, visszakérdezek, hogy ismerjük-e egymsást. Ő rendszerint ilyenkor kuncogva visszakérdez, miért, kéne? Erre én mosolyogva felelem, hogy akkor szíveskedjen magázni. Volt már, hogy nagyon megszeppent, és volt, hogy neki állt feljebb.

Biztosan kapok a kommentelőktől hideget-meleget, de abból is elegem van, hogy kis ficsúrként bánnak velem, és mivel én folytatom a magázást (nem is állna rá a szám másra), ezzel ő "alacsonyabb rendűnek" állít ki engem, mintha tanár-diák, vagy rokonsági nagyszülő-gyermek-unoka, vagy neadjisten, úr-szolga viszony állna fent (ami Ázsiában a mai napig létezik, de az egy egészen más világ).

Persze tudom, ez legyen a legnagyobb gondom. Csahogy a sok kis eset szép lassan aláássa az önbecsülésemet. "Én egy 32 éves gyerek vagyok, és Ön?" Szerintük is így van: 40felett.hu

17 komment

Címkék: tegez tegezés tiszteletlen

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyonelegemvan.blog.hu/api/trackback/id/tr81548832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

infintiy 2008.07.02. 20:14:28

Szia!

Szerintem nem feltétlen bunkóság az ha valakit letegeznek...a te szemszögedből pl még lehet bók is hiszen fiatalosnak titulált az illető...én is szoktam mert szerintem barátibb a -még épp csak érintőleges- viszony amit az ember kezd...persze 45-50 körül már nem, hiszen a tisztelet az kijár... de nálam az is csak annak jár aki nem várja el lépten nyomon...mivel mindenki egyenlő..legalábbis nálam...ezért nem hiszem h valakit jobban kelljen tisztelnem mint ahogy ő engem tisztel.. és csak azért, mert ő már leélt 10-20-30 évvel többet az még nem jelenti azt hogy tiszteletreméltóbb mint akárki más...
persze ez csak az én véleményem..
szép napot!
a

Pöttyös 2008.07.03. 17:01:57

Szia,

teljesen igazat adok, kedves post-író, emiatt én is képes vagyok fél órát puffogni.
Minket már a gimiben is csak magáztak, és ez senkinek nem jelentett problémát.
A másik nagyon-nagyon bosszantó dolog még, ha nekem kell nő létemre előre köszönni egy férfinak, aki pl. egyetemi csoporttárs, jön velem szembe, és az istennek nem nyögne ki egy sziát. És akkor még én leszek bunkó, "hiszen te nem köszöntél!". Aha.
Mielőtt hisztis kötekedő libának tűnnék, a protokollkönyvben le van írva, férfi köszön előre a nőnek, fiatalabb az idősebbnek, beosztott a főnöknek, egy helységbe belépő az ott levőknek (lift, munkahely, öltöző) stb... de ezt a pár sort az emberek többsége képtelen megjegyezni.
Esetleg az általános iskolai tanterv részévé kellene tenni az illemtan-órát :-)

Üdvözlettel:
Pöttyös, aki 22 éves nőnemű, és nagyon unja már az emberek taplóságát.

Sárgabögre · http://sargabogre.freeblog.hu/ 2008.07.03. 21:13:50

Szia! Remélem itt nem probléma a tegezés :) Nagyon tetszik a blogod, UGYANAZOKAT írtad le, amit mi Pöttyös barátnőmmel milliószor kitárgyaltunk ugyanezzel a véleménnyel. A tegezésen zsenge korom ellenére (21) én is felháborodom, ugyanis ha egy harmincas férfinak jó napot kívánokkal köszönök, tehát nem tegezem le, akkor ne sziázzon már vissza, nem 12 éves vagyok. Sokan összemossák a korral a tiszteletet, hogy "hát de nem nézett ki többnek 20-nál" és akkor már nem is lehet magázni... Ez nem így van. A férfiak többször esnek ebbe a hibába, én meg csak puffogok, hogy most szóvá tegyem, hogy "elnézést, de nem engedtem meg, hogy letegezzen!" vagy sem. Valószínűleg megrökönyödve néznének rám, hogy miért játszom az eszem, kis fruska vagyok. De itt többről van szó. És osztom Pöttyös véleményét az előre köszönéssel kapcsolatban, az esetek 80%-ában én köszönök előre a férfinak (erről le kéne szoknom) és a fiatalabbnak is. A legidegesítőbb, amikor válaszra se méltatnak, rámnéznek és mennek tovább. Sose értettem, hogy miért olyan nagy dolog egy jónapotkívánokot (egye-fene, a jó napot is elég) visszaböffenteni. De egyeseknek ez is meghaladja a képességeit.
Ezeknek az embereknek nem volt gyerekszobájuk?

Üdvözöl: Sárgabögre

Vattamás (törölt) 2009.08.20. 14:02:19

Érdekes adalék, csak Önöknek:
(Tudom mérsékelt értelme van az angolban ezt a jelenséget keresni, merthogy ott nem létezik, de ...) Sokan mondják, hogy az angol mindenkit tegez, pedig nem igaz, az angol mindenkit magáz :)

Mylady 2009.08.20. 14:32:35

Teljesen egyetértek, én (30+ nő)
is sokszor értetlenül állok az ilyen esetek előtt.

zsoci 2009.08.20. 14:43:06

A magázás mára idejemúlt. Azok követelik maguknak akik nem képesek másképp tiszteletet kivivni. Én minden kollegával , szakmabelivel leginkább indenkivel tegeződöm. Ez így normális szerintem.

Vattamás (törölt) 2009.08.20. 15:06:04

@zsoci: "Én minden kollegával , szakmabelivel"
A post sem kollégákról vagy ismerősökről szólt.

borzimorzi 2009.08.20. 15:32:37

@Vattamás: Az ilyen érdekes adalékokkal az a baj, hogy szerény műveltséget vegyítenek még szerényebb előadói készségekkel, plusz a valódi szerénység hiányával.

Nos, az Ön tévképzetével szemben a "Te" névmás létezik angolul is, ez a "Thou". Minden imában benne van, nem véletlenül, a Tízparancsolatban szintúgy. (Bővebben: en.wikipedia.org/wiki/Thou) A korai modern angol óta azonban kikopott a mindennapi használatból az angol nyelvterület nagy részén, illetve visszaszorult egyes dialektusokba. Helyét a mindennapi diskurzusban az eredetileg magázó forma, a "You" vette át. Ezért fogalmaz Gárdonyi az Ida regényében úgy, hogy az angolok mindenkit magáznak, kivéve a Jóistent.

Csót:
b

Amúgy a netes kommunikációban tegeződni illik. Olyanokkal is, akikkel IRL soha nem tegeződnénk.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.08.20. 15:34:36

@zsoci: A zsocik, jocik, pisták tegezik egymást, a Zsoltok, Józsefek és Istvánok magázzák.

A magázás tisztelet jele, aki pedig nem tud elküldeni valakit a fenébe magázva, az szegényebb egy nyelvi bravúrral.

Arra mondjuk kiváncsi vagyok, a boltban hogyan vívom ki a tiszteletet magammal szemben, ha nem azzal, hogy megtisztelem a munkám ellenértékével.
Bemegyek, aszondom jocó vagyok és pofán vágom?

lárvalányhaj 2009.08.20. 16:24:32

A férjem egyetemen tanít, már elmúlt harminc, de a kölyökképe miatt sokkal fiatalabbnak néz ki. Az egyetemisták sokszor azt hiszik, hogy hallgató. Volt már olyan, hogy valaki ráköszönt kb. ilyen stílusban, hogy "Csá, gecc, nemtod, lesz ma előadás?", és akkor ő visszafelelt, hogy "Ja, én tartom"
:D

sertésmájkrém 2009.08.20. 18:30:45

hát szar is ez a világ, mert le mernek tegezni. skandallum. :) Kérd is ki magadnak.
beszarás.

Gyikarc 2009.08.20. 18:49:22

Micsoda problemai vannak egyeseknek... Amugy nem lehet, hogy onertekelesi gondjaid vannak -e?

egy maréknyi dollár 2009.08.20. 19:10:07

Fiatal/abb/nak nézik, maga kis golyhó!Örüljön neki!

Vattamás (törölt) 2009.08.20. 19:10:28

@borzimorzi:
"az Ön tévképzetével szemben a "Te" névmás létezik angolul is," - hol írtam ennek az ellenkezőjét?

Vattamás (törölt) 2009.08.20. 19:17:26

@borzimorzi:
Nem állítottam, hogy nem létezik a "Te" névmás, akárhogy olvasgatom a postom, nincs benne ilyen tévképzet.
Talán még hasonló sem.
Csak annyit állítottam, hogy a mai - na jó ezt nem hangsúlyoztam - angolban nincs tegezés/magázás. Ennek okát Te le is írtad: az egyik forma kikopott a mindennapi szóhasználatból, ma már meglehetősen archaikus, maradt helyette a másik. Így maradt meg a magázó forma, ahogy azt én is írtam az utolsó soromban és amit Te is idéztél Gárdonyitól.

Nem szeretnék linkbajnokságot rendezni, de azok számára, akik nem értik olyan jól az általad linkelt oldal nyelvezetét, hogy annak lényegét magukévá tehessék, mégiscsak adnék egy bónusz linket, immár magyarul és élvezetesebben: www.angoltanszek.hu/TUT/tut.php?tid=1608

Sajnálatos, hogy szófukar érdekességem benned a szerény műveltséget, sőt szerénytelenség képzetét keltette (sőt olyan valaminek az odaképzelésére is sarkallt, amely nem is volt ott), azonban úgy gondoltam addig nem írok nyelvi értekezést, amíg valaki érdeklődését kifejezve rá nem kérdez.

Pénzköltő 2009.08.20. 23:05:05

@zsoci: És gondolom, mindenki Zsocinak szólít. :)

Pénzköltő 2009.08.20. 23:09:56

@werem: Én tudok különbséget tenni, hogy mikor illik magázódva közeledni, mikor lenne kínos folytatni (de akkoris szóváteszem, valamivel elütöm), ésmikor érdemes rögtön tegeződni. másoknak ez miért nehéz, vagy miért felesleges? ők nem így tanulták a szüleiktől? Vagy azzal, hogy közeledik a 18-hoz, netán húú, már el is múlt, már övé a világ? Pia, cigi, tegezés?
süti beállítások módosítása